כלים

בחג השבועות, מעבר למאכלי חלב אנו חוגגים את שבעת המינים בהם התברכה ארץ ישראל, אלו שבעה מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה אשר יכולים להוות את הבסיס לתזונת האדם הבריא. בעבר חשיבותם היתה גם בכך שהם ניתנים לשמירה לפרקי זמן ארוכים ואפשר היה להשתמש בהם גם בחודשים שאין בהם תוצרת חקלאית טרייה

saritאת שבעת המינים היו מכניסים לטנא בסדר מיוחד ומעלים לבית המקדש. בחג שבועות הזה, במקום לאכול רק עוגות גבינה ופשטידות שונות, בואו ננסה לגוון עם מאכלים מרעננים ובעלי ערך תזונתי גבוה המתבססים על שבעת המינים.

חיטה ושעורה – שייכות למשפחת הדגניים. גרגר חיטה מורכב ברובו מאנדוספרם המכיל עמילן ( כ- 80%), והוא המעטה העוטף את הנבט. מכיל מעט ויטמינים ומינרלים.כ- 17%  סובין הנמצא בקליפה מהווה מקור עשיר לסיבים, ויטמינים ומינרלים וכ- 3% עובר/נבט העשיר גם הוא בויטמינים ומינרלים ומעט שומן. החיטה נחשבת לאחד ממיני המזון החשובים והנפוצים בעולם, ובעיקר מקור לאנרגיה.

היא משמשת בעיקר לקמח, והקמח הנפוץ והפופולארי הוא כמובן הקמח הלבן. קמח זה מכיל רק את העמילן של גרעין החיטה, בעוד שקמח מלא מכיל בנוסף גם את הסובין וגם את נבט החיטה.

כשמסירים מהקמח המלא את הקליפה ואת הנבט הרבה רכיבים תזונתיים חשובים הולכים לאיבוד כמו סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.באכילת קמח לבן על ערך כמעט זהה מבחינה קלורית, מקבלים 80% פחות סיבים, 50% פחות סידן, ו- 70% פחות ברזל! חישבו על כמויות החיטה שאנו אוכלים מדי יום – לחמים, פסטות, עוגות, עוגיות וכו',  לא חבל?!!!

שעורה – השעורה הוא דגן הרבה פחות פופולארי. מכיוון שמכילה מעט מאוד גלוטן ויוצרת בצק קשה ולא גמיש לא כל כך מקובלת בתעשיית הלחמים. היא משמשת בעיקר למזון לבע"ח, בתעשיית הבירה (לתת) וכמזון בישראל מוכרת בעיקר כגריסי פנינה. לשעורה ערכים תזונתיים רבים הדומים לחיטה המלאה, אולם נחשבת כטובה יותר לתהליך העיכול. היא מצוינת כסלט או תבשיל דגנים חם.

סלט גריסי פנינה / חיטה מלאה

‏1 כוס גריסי פנינה‏ / חיטה מלאה ‏2 כוסות מים‏

‏שמן זית‏ ‏מיץ לימון טרי‏ ‏שום כתוש מלח

פטרוזיליה טרייה קצוצה

עלי מנתה/נענע טריים קצוצים ‏בצל סגול קצוץ דק‏ ‏1 מלפפון חתוך לפרוסות‏ ‏1 פלפל אדום טרי פרוס לפרוסות

‏כמה צנוניות קצוצות

מבשלים את הגריסים/חיטה במים רותחים מביאים לרתיחה, מכסים ומנמיכים להבה. מבשלים עד שכל הנוזלים נספגים. שוטפים במים קרים, מסננים היטב ומצננים. מוסיפים לגריסים את שאר החומרים ומערבבים היטב.

הגפן – פירות הגפן, הענבים, מעבר לכך שמהווים פרי מרענן וטעים, ססגוני על צבעיו השונים, ומשמשים בתעשיית היין, הם בעלי סגולות בריאותיות. ענבים, בעיקר האדומים, מכילים כמות גדולה של נוגדי חימצון כמו רזברטרול והאנתוציאנינים אשר מסייעים לבריאות הלב, להורדת כולסטרול ומחלות כלי דם ולהפחתת הסיכון לחלות בסרטן. אין חובה לשתות יין, אפשר לשתות מיץ ענבים טרי או לאכול מנת ענבים ביום על מנת להנות מסגולותיהם. הזהרו לא להגזים בכמויות כי בכל זאת ענבים מכילים כמות גדולה של סוכרים.

ואי אפשר בלי להזכיר את עלי הגפן המצוינים שזוהי עונתם, לבשלנים המיומנים בגלגול זה זמנם של עלי הגפן הממולאים, לאחרים, הנה רעיון אחר, פשוט יותר ועדיין טעים מאוד.

אורז עם עלי גפן טריים

כוס אורז מלא

2.5 כוסות מים

לבשל את האורז כמו שאתם אוהבים, עדיף כמובן אורז מלא ואז כמות המים גדולה יותר וזמן הבישול הוא ארוך יותר.

עלי גפן טריים חתוכים לרצועות

בצל קצוץ

אגוזי מלך או צנוברים

צימוקים

שמן זית

מלח

לאדות בצל, להוסיף את האורז והמים ועלי הגפן. לבשל כרגיל. כשהאורז מוכן להוסיף לו את שאר הרכיבים ולערבב.

התאנה – את פרי התאנה אפשר לאכול טרי או יבש. כפרי טרי היא עסיסית ומכילה סוכרים בדומה לשאר הפירות, אך עשירה באשלגן, סידן ומגנזיום. גם כפרי יבש – או בשמה "דבלה", היא מהווה מקור מצוין למינרלים וסיבים, אך יש להזהר לא לצרוך כמות גדולה מדי בשל תכולת הסוכרים שבה.

כמו פירות יבשים אחרים גם היא יכולה לשמש כטיפול בעצירות. התאנה הטרייה פופולארית בשימוש בסלטים שונים ונהדרת לסלטי קייץ מרעננים.

סלט תרד קייצי - מעולה לאירוח

1 חבילת תרד – לשטוף טוב

תאנים – לחתוך גס

גרגירי רימון

לרוטב:

1/3 כוס שמן זית

1/2 כפית מלח ים אטלנטי גס

מיץ מחצי לימון

1 כף בלסמי

1 כפית דבש

1 שן שום כתושה

1/2 כפית חרדל

3 ס"מ ג'ינג'ר מרוסק

אגוז מוסקט

לערבב הכל יחד ולהגיש.

תמר- גם התמרים מהווים מקור מצוין למינרלים ומהווים תחליף להמתקה עם סוכר. מהתמרים מכינים גם דבש תמרים הקרוי "סילאן" – שימו לב כאשר אתם רוכשים סילאן שאכן הוא מכיל תמרים ולא בעיקר סוכר עם קצת תמרים.. הסילאן כמו התמרים עשיר במינרלים כמו סידן, ברזל ומגנזיום ובחומצה אמינית ליזין אשר מטפלת בוירוסים כמו הרפס השפתיים למשל. תרופת סבתא מצוינת היא למרוח דבש תמרים על אפטות, פצעים בשפתיים וכדומה.

רולדת תמרים ללא קמח

תמרים מגולענים או ממרח תמרים

אגוזים איזה שאוהבים – אגוזי מלך, שקדים, לוז וכו' – מומלץ לערבב כמה סוגים. לקצוץ לא דק מדי. לערבב את התמרים במעבד מזון עד שמתרככים (אפשר גם לחמם על אש קטנה), להוסיף את האגוזים, לגלגל לרולדה ארוכה להכניס למקפיא, לפרוס לפני ההגשה.

הרימון – רבות וארוכות נכתבו על הרימון, כדאי רק להזכיר שהפרי המדהים הזה בעל הצבע העז, והטעם המתוק עשיר ברכיבים תזונתיים ובסגולות רפואיות כמו נוגדי חימצון אשר מונעים סרטן, מפחיתים טרשת עורקים, מורידים לחץ דם, ומחזקים את מערכת החיסון. אפשר לאכול את גרעיני הרימון או לשתות אותו כמיץ. הזהרו מהצבע המכתים את הבגדים והידיים!

סלט קינואה עם רימונים

המצרכים:

כוס קינואה

2 כוסות מים

גרגירי רימון

הרבה לימון

שמן זית

חופן אגוזי מלך או צנוברים קצוצים

פטרוזיליה/כוסברה קצוצה

נענע קצוצה

לשטוף היטב את הקינואה להוסיף את המים רותחים. לבשל על אש קטנה עד שהמים מתאדים אבל כשהיא עדיין קצת לחה לפני שהיא מתייבשת. אפשר גם להניח מגבת על הסיר בסוף הבישול לכרבע שעה. לאחר הקירור להוסיף את כל המרכיבים ולערבב. טעים קר!

זית – שמן הזית כבר עבר מזמן מקטגוריה של שמן למעמד של מזון איכותי, עם תו תקן והגדרות איכות. מעבר לכך יש את ההעדפות האישיות של צבע, טעם, ארומה וצמיגות. סגולותיו הבריאותיות נובעות מהחומצה האולאית שבו – חומצת שומן חד בלתי רוויה אשר מורידה את הכולסטרול הרע (LDL ) ומעלה את הכולסטרול הטוב (HDL), עשיר בויטמין E שהוא נוגד חימצון רב עוצמה השומר על הגוף מפני נזקים והזדקנות.

אפשר ומומלץ להשתמש בו לכל שימושי הבישול השונים.

הכותבת, שרית חבר חן, היא נטורופתית הרבליסטית ומרצה לתזונה בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים

עדכונים אחרונים

פבר 28, 2024

נגד הזרם

מתכונים
אוק 31, 2023

אופים באהבה

מתכונים
סלמון כשר
אוק 26, 2023

האם דגים צריכים שחיטה?

מתכונים